EVDEN ÇIKMADAN

EVDEN KAÇMANIN

TEK YOLU

KARAVANDIR…..

                                 07/09/2020     NEJAT ÜSTÜNER

ARAÇ SEÇİMİ

  –***-**–*-  EBAT-İÇ ÖLÇÜLER-YEDEK PARÇA-SERVİS-YAKIT  -*-**–***—

-Ebat dediğimiz şey aracın genel ölçüleri, aynı araçla hem şehirlerarası ve hem de şehir içi yol yapacaksanız mutlaka orta yolu bulmalısınız.*Şehiriçi trafiğinde manevra kolaylığı, park sorunu ve yüksekliğin sıkıntı olmaması başlıca ölçütlerimizdir.*Şehirlerarası yollarda seyir esnasındaki konfor,performans,yakıt gibi konular sizi memnun etmelidir.

-İç ölçüler*Araçta yapılacak imalatlarda ve donanım yerleşiminde iç ölçülerin uygunluğu bir artı olgudur. *Aracın tabandan tavana yükselen yan duvarlarının yukarı doğru çıkarken ergonomi amaçlı daralmasının size sıkıntı vermemesi gerekmektedir.. Araç imalatında içerideki handikaplarımız: Arka teker davlumbazları(tekerleklerin kabin içi çıkıntıları),kayar kapı, arka kapılardır. Tavan havalandırmaları, tavana döşenecek güneş panelleri, araç yan duvarlarına açılacak pencereler tamamıyla iç konforun oluşması doğrultusunda yapılacak imalatlardır ve minimal evimizin asıl ev kalitesine ulaşması amaçlanmaktadır. Bu açıdan bakıldığında araç seçiminde ölçülerin önemi ortaya çıkmaktadır..

-Yedek parça*Bu konuya şu şekilde yaklaşmak gerekir diye düşünüyorum: Bir kere seçtiğiniz aracın yedek parçasının bol ,uygun fiyatlı ve kaliteli olması öngörülür. Daha sonrasındaki konu ise yaşadığınız ülke olsun yurt dışı seyahatleri olsun her bölgede bu yedek parçaya kolay ulaşmamız gerekliğidir. Son olarak gerek hayati önemi olan parçalar gerekse aksesuar amaçlı kaporta aksamı dediğimiz bu yedek parçaların fiyat performansının dengeli olması aradığımız şartlardandır. Aynı işi görecek olan araçta farklı isimdeki markaların size sunduğu bazı artılar olabilir mesela isim yapmış bir firmanın aracı daha sessiz ,daha süspansiyonel,daha lüks görünümlüdür ama ebatları, iç ölçüleri, yedek parça,servis,yakıt bakımından size eksiler getirecekse bir daha düşünmek ona göre karar vermek gerekir diye yorumluyoruz bu konuyu.

-Karavan olarak kullandığımız aracın marka modeli bakımından aşina ve orta sınıf olması bize şöyle bir avantaj sağlar:*Aracın yurt içinde ve yurtdışında çok sayıda merkezde servis imkanı ve  teknik eleman bulma kolaylığı olacaktır. Belki başlangıçta önemsenmeyen bu konu araç kullanımı esnasında olabilecek arızalarda çıkış yolunuzu kolayca bulmanız anlamına gelecektir. Yani karavan olarak kullandığınız aracın her yerde kolayca ulaşabileceğiniz bakım onarım merkezlerinin olması çok önemli bir artıdır..

-Yakıt*Evet sevgili karavan sever aracı yaptırmaktaki amacınız gezmek hoşça vakit geçirmek gidebileceğiniz en uzak noktaya ulaşabilmektir. Bu durumda ortaya çıkan şey binlerce kilometre yol yapmak ulaşabileceğiniz here yere tabiri caizse ‘gaz basmaktır’ ancak gaza basan ayağınızın bağlı olduğu merkez yakıt düşüncesi ile meşgul olur ise  işte o zaman ayak gaza giderken zorlanacak ve seyahat zevkten eğlenceden hoşça vakit geçirmekten ırayacak ve birazcık sıkıntılı bir hale dönecektir. Onun içindir ki karavanda yakıt performansı önemle ele alınmalıdır. **Burada bir yanlış anlaşılmaya mahal vermemek adına şunu dile getirmeliyim ;Karavan severler arasında yavaş yavaş yerleşmeye başlayan geyik muhabbetlerinin başında gelen ve herkesin kendi aracı ile ilgili yarattığı tevatürler vardır, az yakan,masrafsız,bir depo ile tarifi imkansız yollar giden düldül ler bu kavramların dışındadır.

-***Yukardaki tabloda çizdiğimiz araç gurubu anlaşılacağı üzere – P S A  – gurubudur yani*Ducato-13/15/17m3*Peugeot Boxer -13/15/17*Citroen Jumper -13/15 -Evet bu araçlar karavan imalatı için son derece güzel ölçülere ve şartlara sahiptir araçlardaki soldan sağa iç genişlik son derece yeterlidir – 4,05x 190 vs -(enine yatakta -1,90- seviyelerine ulaşılabilir )aracın tabandan tavana yükselen duvarı imalata son derece uygundur bu içi genişlik ve yükseliş bombesi diğer araçlarda maalesef 1,78m -1,82m bandında kalmakta ve karavan da iç yerleşim imalatında yeni yollar aramak yolunu açmaktadır.

-***Sonuç olarak yukarıda bir karavan inşa etmek için araç seçimi yapılırken dikkat edilmesi gereken konuları dile getirmeye çalıştım bu arada bu konuların alternatif önerileri mutlaka vardır ekonomik durumu müsait olan karavan severlerimiz Mercedes Sprinterin değişik modellerini,Wolkswagen Gurubunu,Ford,İveco gibi araçları beğenebilir savuna bilirler asla muhalefet edemem çünkü o düşünce o anlayışta kendi içinde haklıdır ve geçerli sebepleri vardır. Bu geçerli sebeplerin başında bu gurubun içerisinde bazı araçların arkadan itişli olması kimi zamanlarda  çok  büyük bir avantaj sağlamaktadır.

****Araç seçiminde sizlere açıklayıcı ve faydalı bilgiler vermeyi amaçladım. Bir sonraki yazımda üretim safhalarını ele alacağım, üretici olarak hiç çekinmeden imalatçı seçiminde de kriterleri sizlere sunacağım .

Sağlık sevgi dileklerimle

Nejat ÜSTÜNER

Öğretmen

Camper Kullanma Talimatı

                                                         -1-

MOTOKARAVAN KULLANMA KILAVUZU       

Bu kitapçık karavan edinen herkesin bilmesi gereken teknik ve sosyal detaylı bilgileri içerir.

Başlangıç itibari ile biraz geniş ve anlamlı bir KARAVAN  açılımı yapalım….

–İnsanın seyahat ederken, günlük ihtiyaçlarının karşılandığı yürüyen bir evidir…

–Evet tanım böyle o zaman mini evimizi gezelim….

1–)**** ELEKTRİK

*** Aracınızda  X – AH Akümülatör -X WATT Güneş paneli ile bir ENERJİ  ODASI VE REZERVİ   vardır..

Elektrik odanızda-, AKÜLERİNİZ,İNVERTÖR,ŞARJCİHAZLARI,ŞALTERLER(Boot,Paco),

SİGORTALAR,VS

2–)**** SU SİSTEMLERİ

*** Aracınızda Su pompalayan Hidroforunuz,X  LT  Temiz Su deposu ,X LT Atık su depoları taksimatlar ve sıcak&soğuk su hatlarınız, Dış duşunuz var….

3–)**** DONANIMLAR

*** Aracınızda Ortam ısıtıcınız, Su ısıtıcınız, Hidroforunuz, Buzdolabınız, Uydu TV ’niz,Aydınlatmalarınız, USB girişleri,  VS gibi ENERJİNİZİ TÜKETEN cihazlarınız var…..  

4–)**** KONTROLLER

*** Aracınızda Enerjinizi, Temiz ve kirli suların, GÖSTERGELER’in olduğu bir panonuz var

***Donanımları çalıştırmak üzere KUMANDA cihazlarınız var….

5–)****  KULLANIM ALANLARI

*** Aracınızda Mutfağınız, Duşunuz, Tuvaletiniz, Yatağınız, Yemek Masanız, Bagajınız, Tenteniz var…

*** YUKARDAKİ TABLODAN ANLAŞILACAĞI ÜZERE ARACIMIZDA BİR ÜRETİM VE TÜKETİM DENGESİ     VARDIR.. 

****YANİ ARAÇTA ELEKTRİK -SU GİBİ GEREKSİNİM DUYULAN ÜNİTELER VE BUNLARDAN DESTEK ALARAK SİZE HİZMET VERMEK ADINA ENERJİ TÜKETEN  DONANIMLARDAN VE ALANLARDAN BAHSEDİYORUZ… 

***İSTERSENİZ SIRASIYLA ARCIMIZIN İŞLEYİŞİNİ CİHAZLARI VE KULLANIMINI ÖĞRENMEK ADINA ONLARI TANIYALIM VE KULLANIMLARI HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLALIM….

                                                                               -2-

****  1 –)  ELEKTRİK  ÜRETİM,SAKLAMA, YAPISI,İŞLEYİŞİ ve KULLANIMI(Harcaması)…

–**KARAVANIMIZDA SÜREKLİ ENERJİ İÇİN, SAKLAMA ALANI OLAN,JELL VE DEEP CYCLE KURU AKÜ TİPLERİ KULLANILIR..

(Deep Cycle akü Derin döngülü akü, sık sık nominal kapasitesinin % 20’si seviyesine kadar deşarj olduğu halde kapasite kaybına uğramayan akü tipidir. Deep Cycle aküler (solar akü olarak da bilinir), yenilenebilir enerji sistemlerinde elektriği depolamak için kullanılır. Eğer sisteminizin enerji ürettiği zamanlar dışında da elektrik kullanmak isterseniz, akülerinizin kaliteli olmasına  ihtiyacınız olacaktır.)

Halihazırda,AGM,LİTYUM akülerde vardır kullanıcı tercihidir konuşulur.

{{{{{{{{{{{{{{– Karavanda Elektriğiniz nasıl denetlenir..}}}}}}}}}}}}}

-***Akülerin depoladığı enerji toplamını her an görebilmelisiniz, onun için panonunuz da  elektrik miktarınızı gösteren bir GÖSTERGE  vardır..

-Buradaki değerler 13/14/Civarında ise tavan çizgidedir yani bu sizin elektrik deponuzun DOLU olduğu anlamına gelecektir.-Bu rakamların 11/10,8 gibi değerlere düşmesi sizin pek yakında ELEKTRİKSİZ kalacağınız anlamını taşır… Bu gibi durumlarda aşağıdaki gösterilen çözümleriniz vardır..

{{{-AKÜLERİNİZİN TAKVİYESİ YANİ DOLUMU ÜÇ YOLLA YAPILABİLİR}}}}

**A -)–220 ŞARJ***ara kablo aparatı kullanarak Dışardan 220 alarak aracınızdaki sistem şalterinden 220 konumu ayarlanarak akülerinizin doldurulmasını sağlarsınız

{{{–**Kamp ve diğer alanlarda kullanmak üzere son bölümlerde karavanda bulundurulacaklar listesinde başta yer alan 15/20 metrelik antikron seyyar kablo bulundurmalısınız..}}}}}

** B -)–GÜNEŞ PANELLERİNDEN ŞARJ***

Güneşin elverdiği zamanlarda Solar Panellerin üretimi. Güneş panelleri doğru açılı ve uzun zamanlı olarak güneşle buluşturulursa akülerinize hatırı sayılır bir destek verecektir…

Sanıldığının aksine normal güneş panelleri kısmi olarak gölgelenirse hatırı sayılır ölçüde üretim düşürür (%70/80 ve daha fazla).Mümkün olduğu her zaman araç doğu batı yönünde konuşlanmalı yani güneşin panellere daha dik olmasını sağlanması gerekirlidir, unutmayınız paneller güneşin ısısını değil ışıklarını kullanırlar…

Panellerin zaman zaman temizlenmesi ve kontrolleri yapılarak sağlıklı üretim yapmalarını sağlamalıyız…Panellerin yerleşimi ve enerji aktarımında çok önemli olan kablo bağlantıları , kablo değerleri, montajları ve akü ile panel arasındaki şarj sistemi özenle irdelenmelidir….güneş paneli regülatörü müdahale etmeniz gereken cihazlar değildir.şarjı otomatik başlatıp,aküler dolunca otomatik kesecektir.

 

                                                                                    -3-

   ** C-)–ARACIN ALTERNATÖRÜNDEN ŞARJ***                   

  Pek sık kullanımı tavsiye edilmez.Acil durumlar için vardır..

Hareket halindeyken ve veya durduğunuz yerde aracınızı çalıştırarak acil destek bakımından önemlidir özellikle güneşsiz ve 220 imkânı olmayan zamanlarda zorunlu kullanılan bir yöntemdir…Arada bulunan bir (akü birleştirici) vasıtasıyla devreye sokulan bir sistemdir ve sistemin elektrik takviye kutup degiştirici istenilen seviyeye getirdiğinizde ön –arka şarj işlemi devreye girer bu tamamen üreticinizin uyguladığı elektrik sistemine bağlıdır. Bu işlem size üreticiniz tarafından mutlaka anlatılacaktır.

***********—SİGORTALAR—********

—Aracın elektrikle çalışan her cihazına ait bir SİGORTASI  vardır ve bu sigortalar direnç hesabına göre numaralandırılmıştır..—5/10/15/20/25/30 gibi numaraları ile direnci sıralanır üreticinizin size hangi sigortanın hangi cihaza ait olduğunu belirtmesinde fayda vardır, Örneğin sigortalar (dizilirerken) bir sistem üzerine dizilir ve 1,2,3,4…  den yukarı doğru numaralandırılır diğer bir şablonda hangi numaranın hangi cihaza ait olduğu yazılırsa kullanıcı zorluk çekmeden sigortayı bulur kontrol eder gerekirse değiştirir…(Aydınlatma,Buzdolabı,Ortam Isıtıcı,Boiler,Uydu-TV,Hidrofor,WC Macaratörü,USB ve prizler,göstergeler,diğer özel elektrikli cihazlar elektrik panosunda sigortası bulunan belli başlı cihazlardır.)aracınızda yedek sigorta taşımayı ihmal etmeyin..-

**** 2 –) KARAVANDA SU VE  CİHAZLARI …….

**Araçta bulunan su deponuzun içeride bir doluluk göstergesi vardır ve aracın uygun bir yerinde su takviyesi yada dolumu için SU DOLUM AĞZI vardır. Aracınızda bulunduracağınız 10/15 metre hortum ve 12 volt yada pille çalışan bir basit dalgıç motoru her türlü şartta su dolumu gerçekleştirmenizi sağlayacaktır..

Hidofor musluk açıldığında dakikada 10/12 vs litre su basıncıyla devreye girer,hidrofor LAVABO MUSLUKLARINA,DUŞ BAŞLIĞINA,BOİLER,WC MACARATÖRÜ VE DIŞ DUŞA SU POMPALAR….

Kullanılmış su (Gri,Siyah) aracın genelde altında bulunan depolarda birikir panodaki göstergesinden takip ederek deponun boşaltma zamanı belirlenir..

GRİ SU- çok fazla sıkıntılı bir su olmayıp boşalmasında sıkıntısı az desekte yinede bu boşaltmayı ya gösterilen boşaltım yerlerine yada insanlardan uzak akıntılı bir mahalde boşaltmakta fayda vardır.aracı kullanmadığınız dönemde depoda 4/1  oranında su bırakınız.şamandıranın kuruma ve takılmasını önler.

SİYAH SU_ dediğimiz WC atığını mutlaka uygun boşaltım yerlerine yada açık arazide yolların insan olmayan belli başlı şevlerine boşaltmanız önerilir..Bu atık boşaltma işi karavancılığın çok önemli bir kuralıdır lütfen hassasiyetle ele alarak normlara uygun insanları rahatsız etmeyecek bir yol izleyelim…aracı kullanmadığınız dönemde depoda4/1 Oranında su bırakınız.Şamandıranın kuruması ve takılmasını engeller.

                                                                                                                              

                                                                              -4-

Zaman zaman göstergelerin arıza konumunda olmasının başlıca sebepleri şamandıra silindiri içindeki hareketli aparatın takılması sonucu olabilir..Bu durumda özellikle siyahsu deposuna boşaltımdan bir süre önce  sirke,çamaşır suyu,vs (50/100 cc) dökmekte fayda vardır….

Aracınızda su sistemi olabildiğince basit ve işlevsel olmalıdır ’ki herhangi bir arızada siz yada  normal bir su tesisat ustası sıkıntınızı çözebilsin…

**** 3–) KARAVANDA DONANIMLARINIZ………….

**Karavanınızda yaşamın devamını sağlayan cihazlar sırasıyla

–ORTAM ISITICI,,(webasto, Eberspächer, vs)

Dizel yakıtlı E belgeli termostatlı dijital ve manuel ayarlanabilen ısı fan ayarlı ekonomik ve başarılı bir cihazdır,bilinen adını bir markadan alır ‘’WEBASTO’’.

*Dijital olanının ayar panosu üzerinde on/off ,yukarı/aşağı,OK tuşları olan minik bir ekrandır.Sadece on tuşuna basarak devreye sokarsınız sonrasında istediğiniz ısı ayarını yukarı/aşağı oklarıyla ayarlayıp OK tuşuna basarak cihazın çalışmasını başlatırsınız ilerleyen zaman içinde ısıyı yeniden ayarlamak istediğinizde yine aynı yöntemle yukarı/aşağı tuşlarını kullanırsınız.Cihazı kapatmak istediğinizde sadece bir kere of tuşuna basmanız yeterli olacak cihaz bir müddet daha çalışmasını sürdürecek sonra susacaktır.

*Manuel olanının kumandası son derece sade ve nettir..

Ortalama Enerji tüketimi;Saatte 4-6 Amper civarıdır.

Ortalama Dizel tüketimi:Termostat ayarı temelli hesap 3 lt/gün

*COMBİ (4/6-EL-CP)

Bu cihazlar hem su ve hemde ortam ısıtan,modeline göre lpg yada dizel ile çalışan cihazlardır.termostatlıdır.istenilen sıcaklığa ulaştığında otomatik olarak uyku moduna geçer.Dezavantajı PAHALI olmalarıdır.

–UYDU-TV,, ağaç altı ve kısmi bina,yapıların uydunun türksat yönünde olması,uydunun görüşünü kapatacaktır.

–Ocak-Evye,,

*Ocak uzun süre kullanılmadığı zamanlarda ilk yanış başlangıcında hortumdaki gazın yetersizliği nedeniyle manyeto ile birkaç seferde yanması güçleşebilir. Mümkünse bir kereye mahsus birkaç deneme yapmak yada çakmakla yakmak gerekebilir. Ocağın temizlikten sonra kurulama ile krom yapıdaki kireçlenmeyi engellersiniz. Manyeto ateşleme sisteminin arızalanması durumunda, Tezgâhınızın üst çekmecesini söktüğünüz takdirde ocağın çakmak aparatına ulaşabilirsiniz..

*Evyenizden su yavaş gidiyorsa ya depolarınız doluyor yada bir tıkanma söz konusudur, araçta küçük lavabo açıcı bulundurunuz..

                                                                                   -5-

–Buzdolabı,,{{ 12 VOLT }}

Buzdolabı Karavanımızın enerji canavarıdır bütün cihazlardan farklı olarak 24 saat esası ile çalışır sadece termostat devreye girdiği zamanlarda susan bir buzdolabının 24 saatte kaç saat aktif enerji tükettiğinin hesabı çok değişken olmakla birlikte iyi bir kullanıcı 24/18 diye düşünebiliriz yani buzdolabımız en iyimser 18/20 saat enerji tüketir buda ortalama günlük kabaca 100 Amper demektir. Ne Ortam Isıtıcı ne su pompası(hidrofor) ne boiler ne aydınlatma nede Uydu-TV vs bu kadar enerji tüketmezler, bundan dolayı panellerinizin  ve akülerinizin çok iyi olması gerekir.(ÜÇ SİSTEM BUZDOLAPLARININ SAATLİK TÜKETİMİ 15 ah ÜSTÜNE ÇIKAR)

*Buzdolabınızın menfezi kışlık ve yazlık kullanım olarak tasarlanmış kış geldiğinde ilave KAPAK takılır yazın sirkülasyon sebebiyle sökülür.Buzdolabınızın ayarı düzgün konumda yapılmazsa(ayar düğmesi) , ürün yerleştirirken hava boşluğu bırakmazsanız ve kapısını gereğinden fazla açık tutarsanız karlanmaya sebebiyet verirsiniz.Alacağınız ve koyacağınız ürünü seri bir biçimde yapmalısınız.Kullanmadığınız dönemlerde kapakları mutlaka aralık olmalıdır.

–DUŞ,,

Dışta ve içte olmak üzere iki adet kontrollü duş başlığı vardır su kullanımında ekonomik sarfiyat adına tüketime dikkat edilmeli suyunuzu ölçülü kullanmayı öğrenmelisiniz zamanla bu kullanım şekli size uygun gelecek ve alışacaksınız herşeyin minimalize olmak zorunda olduğu bir mekanda sizde otomatik olarak bu döngüye ayak uyduracaksınız..

–MACERATÖR WC

Karavanınızın cefakar cihazı, katı atığın su ve öğütme işlemine tabi tutulduğu ve sıvıya dönüşen atığın deposuna gitmesi şeklinde bir işleyişi vardır. Eğer haznesinde gereğinden sert ve fazla miktarda atık varsa duş başlığından su takviye ederek macaratör düğmesine ara ara basarak sorun çözülmelidir unutmayınız araçta önemli bir aygıt tamiri tadili yorucu ve masraflıdır asla hiçbir yabancı cismi hazneye atmayınız bu cisimler bıçakların kilitlenmesine ve sistemin kendisini devre dışı bırakmasına sebep olacaktır.4-5 günde bir düğmesine basılıp,aktif hale getirilmelidir.kuruyan atığın motor bıçakları etrafını sarıp kilitlemesi engellenmelidir.

Ortalama enerji tüketimi :Kullanıldığında

–Kasetli &WC,,kimyasal kullanmayı gerektirir.18 ltre lik depo manuel olarak sık tahliye gerektirir.

–PORTABLE&WC..Kasetli WC mantığı ile çalışır orta büyüklükte bir koli görünümündedir özelliği taşınabilir olmasıdır….

 

—-*****  dolphinkaravan.com.tr *****——-            -6- 

–-BOİLER,,,,,

LPG ile çalışan, Dakikada 50/70 derecede 10/12 lt. sıcak su üreten Karavan ve marin araçlar için geliştirilmiş bir şofbendir.

Çalışma prensibi hermetik bacasıyla dışardan aldığı oksijeni yakarak atık gazın yine aynı yolla dışarı atılması şeklindedir.

Hidrofor yardımıyla çalışır, ateşlemeden 10/12 dakika sonra suyunuz hazırdır.

Kumanda panelinde 50/70 seçeneklerinden birisine basarsanız işlem başlayacak ancak belki bir süre sonra kırmızı uyarı ışığı yanacak bilinizki boiler yanmaya hazır değil gelin bunun olası sebeplerine bakalım….

*Boiler egzost kapağı açıkmı?

*LPG varmı açıkmı?

*Hidrofor açıkmı

*Hiç lamba yanmaz ve ateşleme olmazsa elektriksel sorun vardır

*Uzun süre kullanılmadığında hortumda yeterli gaz olmayabilir ateşlemeyi birkaç kez tekrarlayabilirseniz gaz gelecektir.

*En kötüsü egzost kapağı rüzgara cereyanlı bir hava akımına maruz kalıyorsa yeterli gaz çıkışı yapamayacağından ateşlemeyi devam ettiremeyecektir.****Bunların dışındaki hallerde teknik bir arızanız vardır atölyenizle iletişime geçiniz…..

TENTE – Her açılmada muhakkak tente ayakları yere yada araç kaportasındaki yuvalara muhakkak bağlanmalıdır.Yılda bir yıkanır kendi halinde kurutulur,kar yağdığında mutlaka destek aparatları takılmalıdır

SERVİS TELEFONLARIMIZ

ELEKTRİK ARIZALARINIZDA–**–CÜNEYT ÖZDEMİR= 0546-4717336

MEKANİK  ARIZALARINIZDA–**–MUHAMMED KUDU= 0536-3511710

ARACINIZI EMNİYETLİ BİR ŞEKİLDE 

NEŞELİ VE SAĞLIKLI GÜNLERDE  KULLANMANIZ DİLEKLERİMİZLE

D O L P H İ N *****A İ L E S İ —-

—-*****  dolphinkaravan.com.tr *****——-

                                                                                    -7-

 

-ARACINIZDAKİ TÜM CİHAZLARI AYDA EN AZ 1 KEZ MUHAKKAK ÇALIŞTIRIN..

ARACINIZI TESLİM ALDIĞINIZDA SİZE GEREKLİ OLACAK OLMAZSA OLMAZ EKİPMANLAR VARDIR BUNLARIDA SADE BİR BİÇİMDE                             SIRALAYALIM..

-Katlanır konforlu kamp sandalye masa sehpa(küçük)

-15-20 Metre antikron makaralı(yer kaplamaz) seyyar kablo.

-15-20 metre hortum ve çeşitli ağızları(nalburlar bilir sulama sistem aparatları bazen su dolduracağınız yerde değişik musluk ağzı olabilir),12 volt dalgıç aparatı

-Mutlaka tam donanımlı bir ilkyardım seti

-Sağlıklı ve pratik bir yangın söndürüc (kullanımını öğrenmek şartıyla)

-Su tedariğinde dağlarda su yalaklarında kullanabilmek adına 12 volt dalgıç motoru (her yerde bulabilirsiniz bazen çok gerekli olabilir)

-Küçük bir takım çantası ve içerisinde:Yan keski,pense,kargaburnu(çeşitli uçlu),sigortalar(5-10-15-20-gibi),yıldız ve düz birkaç boy tornavida,Elektrik

arızalarında kullanılmak üzere akımölçer(kontrol lambası),elektrik bandı,koli bandı,kağıt bant,küçük ve büyük boy çekiçler,0,75 ten 2,5 ölçüsüne kadar ikişer metre kablolar,kablo soketleri,eğer kullanabilecekseniz lehim seti, yarar bir alyen takımı,eğer mümkün olabilirse pratik ve kaliteli bir şarjlı torna vida uç takımı, küçük boy kurbağacık(İngiliz anahtarı),

-Ameliyat ve iş eldivenleri,lastik patlama riskine karşı poliüretan sprey,WD 40 diye tabir edilen pas çözücü,ledli pilli işe yarar bir aydınlatma cihazı(kaliteli bir el feneri can kurtarır),acil duruşlarda güvenlik adına reflektörler uyarı ikaz lambası, ip,Aygaz firmasının yeni ürünü çift başlıklı mini tüp(dışarıda et,balık ve diğer pişirimleriniz için), Mutlaka ortaboy bir ***DÜDÜKLÜ TENCERE-

BU VE DİĞER BÖLÜMLER RESİMLİ BİR KİTAPÇIK HALİNE GETİRİLECEKTİR SADECE BİRAZ ZAMANA İHTİYAÇ VARDIR KATKIDA BULUNMAK DÜZELTME YAPMAK İSTEYEN TÜM YORUMLARA AÇIĞIZ ŞİMDİDEN TEŞEKKÜRLER.    

                                                                                  

 

 

—-*****  dolphinkaravan.com.tr *****——-

 

Nrjat ÜSTÜNER

Öğretmen

Karavan Dünayası

KARAVAN DÜNYASINDAN

-Karavan hakkındaki yazılarımıza çok dikkat etmeliyiz, insanları etkileyen abartı yada eleştiri ancak sizi tatmin eder ama insanları mutsuz edebilir. Tavsiye şu olabilir öncelikle karavan nasıl yapılır nasıl kullanılır tercihlerde sıralama, özellikle araç seçimi işin önemini anlayabilme.

Yol haritanız olmalı; Telaş ve bilgisizlik doğru kararın düşmanıdır. Bir kere şunun altın çizelim, bazılarının söylediği olumsuz yorumların aksine bu ülkede güzel karavanlar yapılıyor sadece sayısı çok az ve maalesef buradan firma ismi veremiyorum kimseyi rahatsız etmemek adına.

-Bir yazı kaleme alıyorsanız ve amaç karavan yaptırmayı düşünenlere destek ve yol göstermek ise tartışmalarda seviye ve bilgi ön planda olmalıdır. Bizlerinde zaman zaman düştüğümüz hatalar oluyor yersiz ve gereksiz polemikler sonuçta bizi yıpratıyor. Normal zamanda asla yolunuz kesişmeyecek ortamlara dahil oluyorsunuz.

-Bundan önce yazdığım bir çok yazıda teknik konulara değindim, donanım tanıttım, karavan yapımında örnek donanım listesi sözleşme örneği yayınladım, kullanma kılavuzu yayınladım ve piyasada mevcut tezgahların resmini çizdim tatbikî anlayana ve bazen haksız lüzumsuz eleştirilerle ve gereksizce yıpratılma faaliyetlerine maruz kaldım. Sayısız karavan severle görüştüm bilgilendirme danışmanlık ve sıcak sohbetler yapıldı çok güzel sonuçlar elde edildi, insanlarla sevinçler paylaşıldı bazen gerilmeler oldu ama son hep tatlıya bağlandı ,evet sevinç paylaşmak ne güzel şeydir tatmanızı dilerim .

-Bu konudaki takdiri misafirlerimize bırakıyorum.

–**17 M3 -160 Beygir -3000 Motor Orjinal Klima 2009 model 11.000 de aldım ve şu anda 35.000 KM olan bir araç,400 AH Jel Akü,600 WAT Mono kristal güneş paneli,300 LT su deposu 100+100 iki adet atık deposu(WC ayrı-Duş ve lavabo ayrı)Truma Boiler ve Webasto ısıtıcı, çift seaflo hidrofor,Maceratör WC,Elastomerik Kauçuk köpük+bizfol abba izalasyon,Thule Tente,Mix dış duş,Uydu Tv yok kendi isteğim,220 LT 12 volt Uğur çift kapılı buzdolabı, bagaj iptali yapılmış,190×130 wisco yatak ve arkasında 50X120 Dometic Karavan Camı, gibi klasik bir Karavan ve ben bu araca fiilen biniyorum içinde yaşıyorum .(lütfen yadırgamayın uzun yıllar çalışarak kendi kendine ayakta kalmış bir çekirdek aileyiz kaç takladan sonra bunu yaptık)

Aynı zaman da piyasada 400 den fazla araca imalat tadilat yada başka vesilelerle hizmet vermiş olan önemli bir Karavan markasının sorumlu yetkili müdürüyüm. (imalat ve önemli tadilatlar evraklar bu yaklaşık sayıyı veriyor )

-YANİ HEM KARAVAN KULLANICISIYIM

VE HEMDE ÜRETİCİYİM

-PEKİ KAÇ TANE İMALATÇI

KARAVAN KULLANIYOR

SORGULARMISINIZ

-Bu tabloya göre bizim gibi insanlara dil uzatacaksanız bir kariyeriniz olmalı, ölçünüz ne, ne ürettiniz, kime nerde nasıl yardımcı oldunuz, ve biz hala yıllarını karavana vermiş arkadaşların gözlerinin içine bakıyoruz yada gencecik cevher ustaların işlerini takip ediyoruz bilmediğimiz bir şey öğrenebilir imiyiz diye. Diğer yandan çalakalem yaz gitsin o kadar kolay ki oturduğunuz yerden yorum yapmak(özellikle ahkam kesmek demiyorum işin ruhuna ters düşmesin diye)biraz insaf ,biraz izan öncelikle lafı dinlenir, söylediği anlaşılır ve yaptığından faydalanılır olmalısınız.

-Evet anlaşılmayan bir şey varsa elbette sorulara açığız ama öncelik üslup ve niyettedir.

-Her şeye rağmen mütevazi,saygı,sevgi çerçevesinden çıkmak gibi bir lüksümüz olamaz kim ne derse ne yaparsa o onun resmidir kimliğidir biz aynı duruşumuzda ısrarcıyız….Bizi izleyen okuyanlar kavgadan nizadan hoşlanmıyorlar, insanlar merak saldıkları ve hayalini kurdukları meseleyi anlamaya çalışıyorlar.

Şu an işyerinde bir hayli yoğun bir tempo var ziyarete kapalıyız, hijyeni ön planda tutarak üretime devam etmeye çalışıyoruz stoklarımızla gidebildiğimiz kadar.

-Teveccüh görüyoruz reklama veya sansasyona ihtiyaç yok. Hal böyle iken hala yazıyorsak amaç açık ve net;Bilgi paylaşmak destek olmak insanların aldanmasını engelleyebilmektir …….

-Ama gelişme sorunu yaşayan insanlar yazılarımıza bel altı vuruşlar yapmaktan zevk alıyorlar bizde mecburen susuyoruz. Medeni aydın ve sosyal insanlara yakışana ulaşmanın derdindeyiz.

-Emekle özene bezene yürüttüğümüz bir işletme ve isim var asıl konu bu güzel çizgiyi, muhafaza etmektir zira kalite her zaman kazanacaktır …

KARAVAN HAKKINDA HER ŞEY’DE

Karavan Hakkında Her şeye Cevap vermeye devam edeceğiz selam sevgilerimle, şen ve esen kalınız…

Nejat ÜSTÜNER

Görüntünün olası içeriği: bitki ve açık hava

İmalat

Nejat Üstüner mutlu hissediyor.

–BU DÖNEMİN YAZISI OLSUN DEDİM —

**-Merhaba sevgili Karavan severler son günlerde bir hayli ilgi uyandıran daha doğrusu yabancı terimler kullanmaktan kaçınarak ifade etmeye çalışıyorum gözde olan karavan piyasasına ölçü olması bakımından aşağıdaki listeyi yayınlamak istedim.

-Vermek istediğim mesaj zamanında gelmeyen hiç bir şey kıymetini muhafaza edemeyeceği yani verilen sözlerin tutulması. Sevgili arkadaşlar karavan üretiminde teslimatlar ve imalatlar hassasiyetle yapılırsa herkes memnun olur.

-Aşağıdaki araçlar ve sahipleri DOLPHİN ailesine katılmış güvenli, kaliteli ve sevgi dolu bir yola çıkmışlardır.

-Her türlü sıkıntıda kapının açık olduğuna kanaat getirmişler ve bunu defalarca yaşamışlardır .

**Üretmek kadar ürettiğinizin arkasında durmakta önemlidir.

**-Üretim hızı ve kalitesi ile geri dönüşlerdeki müşteri memnuniyeti açısından DOLPHİN KARAVAN artık Türkiye’nin markasıdır.

**-Kimsenin yaptığı yapamadığı yada karışıklığı ile değil kendi başarımızla tanınmak duyulmak isteriz listenin sonuna doğru dikkat edilirse nerdeyse haftada bir araç teslim ettiğimizi göreceksiniz bizi bu güne müşterilerimizin tavsiye ve önerileri taşımıştır, layık olmaya çalışmak adına elimizden gelen gayreti göstereceğimizden ve yolumuzdan sapmayacağımızdan emin olabilirsiniz.

**Listesini sunduğum çalışmalarımızda projelerimizi uygulamadaki gayret ve dikkatleri için ekbimizde bulunan

**–Ömer,Cüneyt,Muhammet,Arif,Küçük Muhammet,Ertan,İsmail ve Hülya hanım diğer yarı zamanlı çalışan arkadaşlarımızı ayrıca tebrik ediyorum.

***Çözüm ortaklarımız Bülent Oto döşemeye,Sunay Boyaya,Özpolat Reklam Ahmet Özpolat’a,MSS Statik Boya,Taner perde ve Deribant Demir atölyesine.Destekleri için teşekkürler ediyorum.

DOLPHİN KARAVAN TESLİMAT LİSTESİ

Liste on aylık bir dönemi kapsamaktadır

-15/10/2019-Atakan Çimen

-30/10/2019 Gülay-Sait Pektekin

-10/11/2019-Tolga Ertekin

-26/12/2019-Rümeysa&Şevket Şavlı

-03/01/2020-Necdet Celal Kara

-15/02/2020-Ender Geski

-20/03/2020-Dinçer Demirkan

-16/04/2020-Zeynep&Atilla Tütüncü

-27/04/2020-Nezahat Özdemir

-30/04/2020-Halil Aker

-15/05/2020-Ümit Çelebi

-29/05/2020-Saim Yılmazer

-01/06/2020-Kudret Dağdeviren

-05/06/2020-Hasan Erol

-15/06/2020-Hanifi Yıldırım

-30/06/2020-Ertuğrul Yaltı

-10/07/2020-Hüseyin Ötün

-16/07/2020-Uğur Karadağ

-23/07/2020-Hüseyin Bala

-29/07/2020-Aylin&Hikmet Şensabah

-02/08/2020-Ahmet Murat Saçkırk

-12/08/2020-Hüseyin Kök

-18/08/2020-Melek&Erkan Ceylan

-DEVAM EDEN İMALATLAR

-04/09/2020-Füsun&Ergün Aydın

-10/09/2020-Ali Tok

-21/09/2020-Arif Çınar

-28/09/2020-Yunus Akyel

-Rıfat Özacar

Ön anlaşmaları yapılmış 11 araç önümüzdeki ay içinde tarihlendirilecek ve üretime alınacaktır.

—**Ek olarak 13 Adet Kapsamlı revizyon-71 Adet montaj ve değişim ve çok sayıda tamirat gerçekleştirilmiştir…

Bu vesileyle gösterilen ilgiye, güvene ve katkılara şükranlarımızı arz ediyorum sağlıkla sevgiyle kalmanız dileklerimizle.

Nejat ÜSTÜNER

Öğretmen

dünyamız

KARAVAN DÜNYASINDAN
-Karavan hakkındaki yazılarımıza çok dikkat etmeliyiz, insanları etkileyen abartı yada eleştiri ancak sizi tatmin eder ama insanları mutsuz edebilir. Tavsiye şu olabilir öncelikle karavan nasıl yapılır nasıl kullanılır tercihlerde sıralama, özellikle araç seçimi işin önemini anlayabilme.
Yol haritanız olmalı; Telaş ve bilgisizlik doğru kararın düşmanıdır. Bir kere şunun altın çizelim, bazılarının söylediği olumsuz yorumların aksine bu ülkede güzel karavanlar yapılıyor sadece sayısı çok az ve maalesef buradan firma ismi veremiyorum kimseyi rahatsız etmemek adına.
-Bir yazı kaleme alıyorsanız ve amaç karavan yaptırmayı düşünenlere destek ve yol göstermek ise tartışmalarda seviye ve bilgi ön planda olmalıdır. Bizlerinde zaman zaman düştüğümüz hatalar oluyor yersiz ve gereksiz polemikler sonuçta bizi yıpratıyor. Normal zamanda asla yolunuz kesişmeyecek ortamlara dahil oluyorsunuz.
-Bundan önce yazdığım bir çok yazıda teknik konulara değindim, donanım tanıttım, karavan yapımında örnek donanım listesi sözleşme örneği yayınladım, kullanma kılavuzu yayınladım ve piyasada mevcut tezgahların resmini çizdim tatbikî anlayana ve bazen haksız lüzumsuz eleştirilerle ve gereksizce yıpratılma faaliyetlerine maruz kaldım. Sayısız karavan severle görüştüm bilgilendirme danışmanlık ve sıcak sohbetler yapıldı çok güzel sonuçlar elde edildi, insanlarla sevinçler paylaşıldı bazen gerilmeler oldu ama son hep tatlıya bağlandı ,evet sevinç paylaşmak ne güzel şeydir tatmanızı dilerim .
-Bu konudaki takdiri misafirlerimize bırakıyorum.
–**17 M3 -160 Beygir -3000 Motor Orjinal Klima 2009 model 11.000 de aldım ve şu anda 35.000 KM olan bir araç,400 AH Jel Akü,600 WAT Mono kristal güneş paneli,300 LT su deposu 100+100 iki adet atık deposu(WC ayrı-Duş ve lavabo ayrı)Truma Boiler ve Webasto ısıtıcı, çift seaflo hidrofor,Maceratör WC,Elastomerik Kauçuk köpük+bizofol abba izalasyon,Thule Tente,Mix dış duş,Uydu Tv yok kendi isteğim,220 LT 12 volt Uğur çift kapılı buzdolabı, bagaj iptali yapılmış,190×130 wisco yatak ve arkasında 50X120 Dometic Karavan Camı, gibi klasik bir Karavan ve ben bu araca fiilen biniyorum içinde yaşıyorum .(lütfen yadırgamayın uzun yıllar çalışarak kendi kendine ayakta kalmış bir çekirdek aileyiz kaç takladan sonra bunu yaptık)
Aynı zaman da piyasada 400 den fazla araca imalat tadilat yada başka vesilelerle hizmet vermiş olan önemli bir Karavan markasının sorumlu yetkili müdürüyüm. (imalat ve önemli tadilatlar evraklar bu yaklaşık sayıyı veriyor )
-YANİ HEM KARAVAN KULLANICISIYIM
VE HEMDE ÜRETİCİYİM
-PEKİ KAÇ TANE İMALATÇI
KARAVAN KULLANIYOR
SORGULARMISINIZ
-Bu tabloya göre bizim gibi insanlara dil uzatacaksanız bir kariyeriniz olmalı, ölçünüz ne, ne ürettiniz, kime nerde nasıl yardımcı oldunuz, ve biz hala yıllarını karavana vermiş arkadaşların gözlerinin içine bakıyoruz yada gencecik cevher ustaların işlerini takip ediyoruz bilmediğimiz bir şey öğrenebilir imiyiz diye. Diğer yandan çalakalem yaz gitsin o kadar kolay ki oturduğunuz yerden yorum yapmak(özellikle ahkam kesmek demiyorum işin ruhuna ters düşmesin diye)biraz insaf ,biraz izan öncelikle lafı dinlenir, söylediği anlaşılır ve yaptığından faydalanılır olmalısınız.
-Evet anlaşılmayan bir şey varsa elbette sorulara açığız ama öncelik üslup ve niyettedir.
-Her şeye rağmen mütevazi,saygı,sevgi çerçevesinden çıkmak gibi bir lüksümüz olamaz kim ne derse ne yaparsa o onun resmidir kimliğidir biz aynı duruşumuzda ısrarcıyız….Bizi izleyen okuyanlar kavgadan nizadan hoşlanmıyorlar, insanlar merak saldıkları ve hayalini kurdukları meseleyi anlamaya çalışıyorlar.
Şu an işyerinde bir hayli yoğun bir tempo var ziyarete kapalıyız, hijyeni ön planda tutarak üretime devam etmeye çalışıyoruz stoklarımızla gidebildiğimiz kadar.
-Teveccüh görüyoruz reklama veya sansasyona ihtiyaç yok. Hal böyle iken hala yazıyorsak amaç açık ve net;Bilgi paylaşmak destek olmak insanların aldanmasını engelleyebilmektir …….
-Ama gelişme sorunu yaşayan insanlar yazılarımıza bel altı vuruşlar yapmaktan zevk alıyorlar bizde mecburen susuyoruz. Medeni aydın ve sosyal insanlara yakışana ulaşmanın derdindeyiz.
-Emekle özene bezene yürüttüğümüz bir işletme ve isim var asıl konu bu güzel çizgiyi, muhafaza etmektir zira kalite her zaman kazanacaktır …
KARAVAN HAKKINDA HER ŞEY’DE
Karavan Hakkında Her şeye Cevap vermeye devam edeceğiz selam sevgilerimle, şen ve esen kalınız…
Nejat ÜSTÜNER

karavan almak, karavan yaptırmak, karavan, karavan alım satım

Karavan Yaptırmak İsteyenler, Niyetlenen ve İlk Adımı Atanlar

1-Sanal ortamlarda karavancılık hakkında yapılan yorumları değerlendirirken yorum yapanın tecrübeli deneyimleri sabit duayen karavancı olması lazımdır yani yorumcu fantezilerini ütopik düşüncelerini değil,objektif olması gerekenleri takipçilerine sunmalıdır.

2-Karavan’ı meydana getiren donanımları tek tek tanımak hangi cihazın ne için var olduğunu ve çalışma prensibini bilmeniz rahatınız için şarttır.Bunun için detaylı bir araştırma ancak bu konuda profesyonel kaynaklarla mümkündür..

3-Elektrik sistemi,Su sistemi,İzolasyon,Elektronik,Döşeme,Mobilya,Dizayn,Islak-Kuru alanlar,Teknik altyapı Karavanınızın özetidir.Sırada araç seçimi vardır.

4-Araç seçiminde mutlaka destek yani danışmanlık almak zorundasınız çünkü sonuçta aldığınız araç normalinde mini bir kamyondur ve çoğunuz hayatınızda hep küçük araçlarla muhatap olmuşsunuzdur.İlk defa böyle bir araç almak ve sonrasında kullanmak durumundasınız aslında bu ilk adımda zorlu bir aşamadır.

5-Seçeceğiniz İmalatçı bu konuda size en önemli danışmandır,Direksiyon Simidinden,Vites topuzuna,Pedallardan,Makaslara,Kapılardan,Motor sesine,Yürüyen aksamlardan,Ön düzeneklere,Frenlerden,Şanzıman geçişlerine varana kadar her şey gözden geçirilip expertiz işleminden sonra araç konusu halledilmiş olur.

6-Hayallerinizi gerçekleştirmek üzere çıktığınız bu yolda ilk düşünceniz şu olmamalıdır;Aldatılacakmıyız,kandırılacakmıyız,dolandırılacakmıyız?
Böylesi bir güzelliğe ilk adımı atarken aslında yapılacak şey şudur;
Yapımcının Tecrübesi,Atölyesi,Ekibi,Deneyimi,Donanım hakimiyeti,Bitirdiği işler,Yaklaşımı,Sözleşme şartları sizi tatmin etmelidir.

7-Anlaştığınız takdirde rutin aralıklarla aracınızın imalat sürecini takip etmek hem kullanacağınız aracı tanımak ve hemde olası basit problemleri nasıl çözeceğinizi öğrenmek açısından faydalı bir uygulamadır.

8-Araç tesliminde ;Kriko,Stepne,İlkyardım seti,Yangın Söndürücü,Silecekler,Farlar,Stop Lambaları,Kaporta kontrolü,Lastik ölçümleri,Göğüs ve şöfor mahallinin genel durumu,Motor yağı,yakıt durumu,tek tek kontrol edilerek tesbit edilmelidir.

9-Aracınız normalde N1 sınıfı hafif ticari snıftadır,Karavan dönüşümünden sonra M1 Özel amaçlı Motorlukaravan sınıfına dönüşecek ve B sınıfı ehliyetle kullanabileceğiniz bir taşıt haline gelecektir..
Bütün bu yazılanlar Camper Van Dediğimiz aracın fiziki yapısında cam açmak dışında değişiklik yapmadan üretilen Karavanlardır.Bunun dışında Kasası büyütülen hacmi genişletilen Semiintegral,Alkoven sınıfı araçlarında süreci aşağı yukarı böyledir…

10-Araç konusunda PSA gurubu diye adlandırılan DUCATO,PEUGEOT BOXER,CİTROEN JUMPER Motokaravan için en ideal araçlardır. Araçlarda 15 yada 17 m3 diye adlandırılan ölçüler tavan yüksekliği ile ilgilidir bütün araçlarda en ve boy aynıdır(190×405 cm) sadece 17 m3 araçlar 22 cm daha yüksektir….